"אֲשֶׁר חָנַן אֱלֹהִים אֶת עַבְדֶּךָ"


כשהיו יעקב ועשו במעי אמן אמר [לו] יעקב לעשו. עשו אחי שנים אנחנו לאבינו ושני עולמות יש לפנינו העולם הזה והעולם הבא. העולם הזה יש בו אכילה ושתיה משא ומתן לשאת אשה ולהוליד בנים ובנות. אבל העוה"ב אינו כן בכל מדות הללו. רצונך טול את העוה"ז ואני אטול העוה"ב.


מנין שכך הוא. שנאמר "מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי" (בראשית כ"ה ל"א) כשם שהיינו אומרים בבטן. (מיד כפר עשו בתחית המתים. מה חיים שיש בהם רוח ונשמה מתים. שמתו מניין שיחיו). באותה שעה נטל עשו בחלקו העוה"ז, [ונטל] יעקב העוה"ב [בחלקו].


וכשבא יעקב מבית לבן וראה עשו בנים ליעקב ועבדים ושפחות. אמר לו עשו ליעקב. אחי לא כך אמרת לי שתטול אתה העוה"ב. ומניין לך כל הממון הזה. אתה משמש מהעולם הזה כמותי. אמר לו הרכוש שנתן לי הקב"ה לשמשני [בעולם הזה]. שנאמר "הַיְלָדִים אֲשֶׁר חָנַן אֱלֹהִים אֶת עַבְדֶּךָ" (שם ל"ג ה').


באותה שעה האמיד עשו בדעתו. ואמר העולם-הזה שאין חלקו כך נתן לו הקב"ה [שכרו]. העולם-הבא שהוא חלקו על אחת כמה וכמה. אמר לו עשו ליעקב. יעקב אחי בא ונעשה שותפות אני ואתה. טול אתה העוה"ז והעוה"ב חצי ואני אטול העוה"ז והעוה"ב חצי. שנאמר ויאמר עשו "אַצִּיגָה נָּא עִמְּךָ מִן הָעָם אֲשֶׁר אִתִּי" (שם שם י"ג). אמר לו יעקב לעשיו "אֲדֹנִי יֹדֵעַ כִּי הַיְלָדִים רַכִּים" (שם י"ג) ואינם יכולין לעמוד ביסוריין. שנאמר "וּדְפָקוּם יוֹם אֶחָד וָמֵתוּ כָּל הַצֹּאן".