top of page
רבי משה בן נחמן

ר' משה בן נחמן, הרמב"ן (1194-1270)
מגדולי חכמי ספרד, פוסק, פרשן, הוגה ורופא; מראשוני כותבי תורת הקבלה

"וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ עֲרָד"

מה שמועה שמע? "וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ עֲרָד וְהוּא יֹשֵׁב בַּנֶּגֶב בְּאֶרֶץ כְּנָעַן בבֹא בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" שלא הזכיר שם המלחמה

"וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי בְּתוֹכְכֶם וְלֹא תִגְעַל נַפְשִׁי אֶתְכֶם"

מה ברכה היא זו "וְלֹא תִגְעַל נַפְשִׁי אֶתְכֶם", והלא אפילו בתוכחה, כאשר יהיה "ולא תשמעו", גם כן אמרה תורה: "לא מאסתים ולא געלתים"? ברם,...

"אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא אֹתוֹ תַעֲבֹד וּבוֹ תִדְבָּק"

מצות דביקות בה' נזכרת בתורתנו הקדושה בפסוק: "אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא אֹתוֹ תַעֲבֹד וּבוֹ תִדְבָּק" (דברים י'). וכן (שם יא): ''כִּי אִם...

הזהירות הנדרשת מלשון הרע

הרמב"ן על חשיבות השמירה מלשון הרע, שהיא ממש מצוות 'עשה'

"הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאַכַלֶּה אֹתָם כְּרָגַע"

יש לשאול אם ישראל לא חטאו ולא מרדו ברבם למה היה הקצף עליהם לאמר "וַאַכַלֶּה אֹתָם כְּרָגַע" ואם גם הם מרדו כקרח וכעדתו איך יאמרו משה...

"וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים"

הרמב"ן, רבנו בחיי והרמב"ם על המדרש החשוב האומר קודם "והתקדשתם" ורק לאחר מכן "והייתם קדושים" לו יש משמעות רבה בחיינו היום-יומיים

"וַיִּתְעַבֵּר ה' בִּי לְמַעַנְכֶם"

בניגוד לתפיסות המדרשיות, כל המפרשים מראשוני הראשונים עד אחרוני האחרונים, כבר עמדו על כך שהתורה אינה מסבירה מה היה הדבר אשר בגינו נאמרו על...

"וְאַתָּה אָמַרְתָּ הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ"

אף על פי שהיתה פחדתו פן יגרום החטא, אמר עשית עמדי חסדים גדולים שלא הייתי ראוי להם כל שכן שיש לעשות עמי חנם החסד הזה אשר הבטחתני עליו...

"וְעֹשֶׂה חֶסֶד לַאֲלָפִים לְאֹהֲבַי וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֹתָי"

הנראה ממשמעות הכתוב שזו הבטחה בענין המצות האלו אשר הזכיר, יאמר כי הוא עושה בהן חסד לאלפים לאהביו, הם המוסרים נפשם עליו, כי המודים בשם...

"עַם נָבָל וְלֹא חָכָם"

"הַלְה' תִּגְמְלוּ זֹאת עַם נָבָל וְלֹא חָכָם הֲלוֹא הוּא אָבִיךָ קָּנֶךָ הוּא עָשְׂךָ וַיְכֹנְנֶךָ"; ששכחו הטוב שעשה להם ולא חכם להבין...

"זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹהֶיךָ לְמִרְיָם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם"

'אם באת ליזהר שלא תלקה בצרעת - לא תספר לשון הרע'; לשון רש"י. ולפי דעתי שהיא מצות 'עשה' ממש כמו "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ"...

הרמב"ן

bottom of page